مستانه

ادب و عرفان و تاریخ پارسی

مستانه

ادب و عرفان و تاریخ پارسی

هفتمین مجمع بین‌المللی استادان زبان فارسی

 

 

 

 

هفتمین مجمع بین‌المللی استادان زبان فارسی با حضور 200 استاد ایرانی و 150 استاد از 27 کشور طی  روزهای 28 و 29 دیماه جاری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

 

امیر کبیر

 

20 دی مصادف است با شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر، ستاره بی نظیر تاریخ ایران زمین که صد و پنجاه و اندی سال پیش به عنوان صدراعظم ایران درخشید و در کمتر از سه سال و دو ماه بعد از شروع صدارتش خاموش شد. آشپززاده ای که به دلیل استعدادش مورد توجه قرار گرفت و توسط قائم مقام، والامقامی آگاه و وطن پرست شد...

ادامه مطلب ...

ابوالعینک

 

 

استاد ابوالقاسم حالت ملقب به ابوالعینک (1371 -1294/1293 خورشیدی) شاعر، مترجم، طنزپرداز و محقق توانای معاصر. در تهران به دنیا آمد...

ادامه مطلب ...

مسیح در ایران زمین

   

مسیح در  نزد پارسیان

مسیح (به عبری מָשִׁיחַ آوایش: ماشی یح، به آرامی משיחא ماشیحا، به عربی المسیح) در مذهب یهود oint خوانده می‌شد، یعنی شخصی که به دست پیامبر خدا مسح شده‌است. بنابر متن کتاب مقدس (عهد عتیق) مسیح کسی بود که به وسیله پیامبران و یا پادشاهان برگزیده خداوند برای پادشاهی انتخاب می‌شد. شیوه این انتخاب به این صورت بود که پیامبر، به دستور خداوند مقداری روغن (معمولاً روغن گیاهی) را به سر فرد انتخاب شده می‌مالید و برای او دعا می‌نمود. این عمل (مالیدن روغن و برگزیدن) «مسح کردن» نامیده می‌شد.

واژه مسیح یا ماشیح امروز به دو معنا به کار می‌رود: یکی نجات دهنده به معنای عام کلمه و نجات دهنده به معنای خاص: کسی که در آینده ظهور خواهد کرد.

برخی معتقدند که مفهوم مسیح آن نیست که در نوشته‌های عبری آمده ‌است، بلکه این مفهوم تحت تأثیر باوری زرتشتی که سوشیانت خوانده می شود، پدید آمده‌است.

ادامه مطلب ...